Suomen uusin areena nimettiin kasinon mukaan – Aukeaa syyskuussa

Hartwall-areena jouduttiin sulkemaan helmikuussa 2022, kun sen omistajat päätyivät pakotelistalle Venäjän aloitettua hyökkäyssodan Ukrainassa. Omistajavaihdoksen jälkeen areena ristittiin väliaikaisesti Helsinki-halliksi, mutta nyt se on vihdoin saanut uuden virallisen nimen. Syyskuussa 2025 vietetään uuden Veikkaus Arenan avajaisia.

Veikkaus on siis ryhtynyt areenan viralliseksi sponsoriksi. Tässä artikkelissa selvitämme yhteistyösopimuksen keston ja pohdimme, sopiiko areenan sponsorointi Veikkauksen markkinointiohjelmaan. Monet nimittäin pitävät areenan nimeämistä kasinon mukaan piilomarkkinointina.

Veikkauksen brändi on vahva

Ainoan 100 % suomalaisen kasinon brändi on poikkeuksellisen vahva. Veikkauksen tuntevat kaikki, ja useimmat suhtautuvat siihen positiivisesti. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että Veikkaus toimi vuosikymmenten ajan hyväntekeväisyysjärjestöjen tukijana.

Monet muistavat Veikkauksen mainoslauseen ”suomalainen voittaa aina”. Tappiolle jääneet pelaajat saattoivat lohduttautua sillä, etteivät rahat menneet hukkaan, vaan päätyivät hyvään tarkoitukseen.

Nykyään Veikkaus-varoja ei enää jaeta yleishyödyllisille järjestöille, vaan ne menevät valtion kassaan. Veikkauksen mainekin on saanut pieniä kolhuja pieleen menneistä mainoskampanjoista ja huonoista palautusprosenteista. Monet syyttävät Veikkausta myös peliriippuvuuden lisääntymisestä.

Kohuista huolimatta suomalaiset luottavat Veikkaukseen kuin kallioon. Kotimaisen peliyhtiön sivusto tuntuu monista turvallisemmalta kuin ulkomailta käsin toimivat suomalaiset nettikasinot. Lisäksi Veikkauksella on nyt ja tulevaisuudessa yksinoikeus Suomen suosituimpaan rahapeliin eli lottoon.

Veikkauksen oltava tarkka julkisuuskuvastaan

Brändinsä vahvuudesta huolimatta Veikkauksen on harkittava huolellisesti sitä, miten ja missä se mainostaa.

Yhtiö on viime vuosina saanut ankaraa kritiikkiä muun muassa näistä mainoskampanjoista:

  1. Mainos, jossa rahapelaamista verrattiin kahvinjuonnin tapaisiin päivärutiineihin
  2. Radiomainos, jossa mies sai terapeutiltaan kehotuksen etsiä elämäänsä jännitystä pelaamalla rahapelejä
  3. Helsingin rautatienaseman vallannut ”Maailma on pelikenttä” -kampanja, jossa ihmisiä kehotettiin veikkaamaan aseman arkisia tapahtumia

Nämä mainokset herättivät paheksuntaa, koska ne arkipäiväistävät ja normalisoivat uhkapelaamista. Etenkin rautatieaseman kampanja oli liian aggressiivinen, koska kulkijat eivät voineet välttyä näkemästä sitä.

Veikkauksen ei todennäköisesti annettaisi markkinoida myöskään Viron kasinoille tyypillisiä nopeita kotiutuksia – muun muassa siksi, että mainonta olisi silloin harhaanjohtavaa. Isompien voittojen saaminen Veikkaukselta kestää nimittäin vähintään kolme viikkoa.

Viime aikoina Veikkaus on joutunut huolehtimaan omien mainostensa lisäksi myös muiden tekemisistä. Netissä on nimittäin yritetty markkinoida “Casino Helsinki nettikasinoa”, joka ei todellisuudessa kuulu Veikkaukselle lainkaan. Yhtiö onkin varoittanut huijareista, jotka yrittävät ratsastaa Casino Helsingin brändillä.

Veikkaus antoi nimensä uusimmalle areenalle

Helsingin areena joutui Ukrainan sodan alettua odottelemaan uutta omistajaa pitkään, mutta viimein suomalainen sijoittajaryhmä sai ostettua sen pois venäläisiltä. Virallisesti areena on nyt kiinteistösijoitusyhtiö Trevian Kasvu LP Ky:n omistuksessa.

Suomalaiset alkoivat välittömästi arvuutella, mikä areenan uudeksi nimeksi tulee. Omistajat pitivät kansaa jännityksessä, sillä hallin seinälle ripustettiin ensin pelkkä pressu. Siinä luvattiin nimen ilmestyvän kyseiselle paikalle pian.

Heinäkuussa 2025 julkisivu sai koristeekseen lakanan, jossa paljastettiin uusi nimi: Veikkaus Arena. Ylen artikkelin mukaan Veikkaus ja Live Nation Finland ovat tehneet nimestä sopimuksen 10 vuodeksi. Areena kantaa siis Veikkauksen nimeä ainakin vuosikymmenen ajan.

Veikkaus aikoo ottaa nimisopimuksesta kaiken ilon irti. 15 500 asiakkaan hallista kaavaillaan Pohjoismaiden johtavaa kiertue- ja konserttiareenaa, ja Veikkaus haluaa olla menossa mukana. Veikkaus aikoo maksimoida näkyvyytensä niin areenan ulko- kuin sisätiloissakin.

Onko kyse piilomainonnasta?

Monet ovat ihmetelleet, voiko areenan tosiaan nimetä kasinon mukaan. Suomessahan rahapelimarkkinointia säännellään tiukasti, ja alaikäisiä halutaan varjella kaikelta uhkapelaamiseen liittyvältä. Ja nyt Helsingissä komeilee valtava areena, jonka kasinomaailmasta tuttua nimeä on mahdotonta olla huomaamatta!

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä piilomainontaa vastaan taisteleva Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) asiasta ajattelee. MEN antoi hiljattain huomautuksen Janne Katajalle, joka julkaisi Facebookissa kuvan itsestään elokuvateatterissa. Taustalla näkyi ”Kyllä isä osaa”-leffan mainosjuliste.

Suomen Kuvalehden artikkelin mukaan Kataja ei olisi saanut julkaista kuvaa mainoksesta henkilökohtaisella sometilillään, koska kuului itsekin elokuvan näyttelijäkaartiin. Jos piilomainonnan kriteerit ovat näin laveat, siihen voi sortua kuka tahansa.

Voisiko siis vaikkapa joku ohikulkija syyllistyä piilomainontaan ottamalla someen kuvaan itsestään Veikkaus Arenan edessä? Tuskinpa sentään, kunhan kyseisellä henkilöllä ei ole kytköksiä Veikkaukseen.

Yhteenveto

Veikkaus on ryhtynyt Helsingin areenan pääsponsoriksi. Syyskuussa 2025 avautuvan hallin uudeksi nimeksi tulee Veikkaus Arena.

Valtaosa suomalaisista varmaankin hyväksyy nimen, sillä Veikkausta pidetään luotettavana ja hyvämaineisena yhtiönä. Useimmat suhtautuvat siihen positiivisesti, vaikka Veikkaus-varoja ei enää käytetäkään hyväntekeväisyyteen.

Veikkaus Arenan nimeä on kuitenkin kritisoitu piilomainonnasta. Kaikkien nähtävillä olevan areenan nimi ohjaa ohikulkijoiden ajatukset rahapeleihin. Asian merkitystä ei pidä vähätellä, sillä 150 000 suomalaista kärsii rahapelaamisen varjopuolista.

Toivo Kuusela
Toivo Kuusela

Moi, olen Toivo Kuusela ja asun Helsingissä. Olen opiskellut journalismia yhteensä noin 18 vuotta, ja kirjoittaminen on ollut ammattini viimeiset kahdeksan vuotta. Kirjoitan mielelläni ajankohtaisista aiheista, jotka puhuttavat juuri nyt. Tykkään erityisesti pohtia sitä, miten uutisista ja monimutkaisista aiheista saadaan helposti ymmärrettäviä ja kiinnostavia ihan tavalliselle lukijalle. Olen myös tehnyt muutaman podcastin, ja siinä olen huomannut tykkääväni siitä, kun pääsee juttelemaan rennosti ihmisten kanssa. Tulevaisuudessa olisi hienoa päästä kokeilemaan uutisankkurin työtä, mutta tällä hetkellä keskityn vielä enemmän kirjoittamiseen.