Kalle Rovanperä on yksi Suomen suurimmista moottoriurheilutähdistä, tunnettu ympäri maailmaa kaksinkertaisena rallin maailmanmestarina. Hän viimeistelee parhaillaan viimeistä kauttaan WRC:ssä ja valmistautuu siirtymään Japanin Super Formula -sarjaan, tavoitteena päästä Formula 1:een. Rovanperästa tuli fanien suosikki ei vain uskomattomien ajotaitojensa, vaan myös viileän pään, persoonallisen tyylin ja nuorena rikottujen ennätysten ansiosta.
Syntynyt ralliperheeseen
Kalle Rovanperä syntyi 1. lokakuuta 2000 Jyväskylässä. Hänen isänsä Harri Rovanperä oli ammattirallikuljettaja ja WRC-voittaja. Kalle kasvoi rallikulttuurin keskellä ja jo 8-vuotiaana hän nousi otsikoihin, kun videoita pienellä ralliautolla ajamisesta levisi verkossa.
Teinivuosinaan hän kilpaili Latviassa, missä ikärajoitukset olivat väljemmät. Vain 14-vuotiaana hän voitti ensimmäisen Latvian mestaruutensa ja 16-vuotiaana dominoi kilpailuja tehokkailla nelivetoisilla autoilla, kuten Skoda Fabia R5:llä.
Nuoren tähden nousu
Vuonna 2017, juuri täytettyään 17 ja saatuaan ajokortin, Kalle debytoi rallin MM-sarjassa Wales Rally GB:ssä. Samana vuonna hän voitti myös WRC2-luokan Australian rallissa. Vuonna 2018 hän liittyi Skoda Motorsportin tehdastiimiin ja nousi nopeasti esiin WRC2-luokassa.
Vuoteen 2019 mennessä hän oli taas mestari, voittaen uuden WRC2 Pro -sarjan Skodalla. Hänen suorituksensa herättivät Toyotan huomion ja vuonna 2020 hänet kiinnitettiin Toyotan WRC-tehdastiimiin.
Ennätysten rikkomista WRC:ssä
Kalle ei hukannut aikaa historian tekemiseen. Jo toisessa kisassaan Toyotalla vuonna 2020 hän sijoittui kolmanneksi Ruotsin rallissa ja hänestä tuli nuorin koskaan WRC-palkintopallille noussut kuljettaja, vain 19-vuotiaana.
Vuonna 2021 hän meni askeleen pidemmälle. Hän voitti Viron rallin ja hänestä tuli historian nuorin WRC-osakilpailun voittaja.
Vuonna 2022 Rovanperä dominoi kautta. Hän voitti kuusi rallia, mukaan lukien Ruotsin, Portugalin ja Uuden-Seelannin.
Vain 22-vuotiaana hänestä tuli kaikkien aikojen nuorin WRC:n maailmanmestari. Hän toisti menestyksensä vuonna 2023 voittamalla uudelleen mestaruuden tasaisen ja nopean ajon ansiosta.
Muuttuva intohimo
The Race F1 Podcastin haastattelussa, joka julkaistiin lokakuussa 2025, toimittaja David Evans kertoi havainnoistaan kauden 2023 aikana.
Vuoden 2023 puolivälistä alkaen näki jo muutoksen Kallessa. Aina kun kysyttiin viikonlopun suunnitelmia, vastaus oli ’menen driftaamaan’ ja silmät syttyivät
hän sanoi.
Sama kipinä palasi, kun Rovanperä alkoi kilpailla Porsche Carrera Cup Benelux -sarjassa ja erityisesti Red Bullin F1-autoa (RB8) testattuaan vuoden 2024 lopussa. Evans lisäsi podcastissa:
Luulen, että silloin tämä päätös alkoi todella muodostua.
Siirtyminen radoille
Vuonna 2024 Rovanperä ajoi WRC osa-aikaisesti mutta liittyi myös Porsche Carrera Cup Benelux -sarjaan. Hän voitti kilpailuja ja osoitti olevansa radalla yhtä nopea kuin soralla. Hän osallistui myös drifting-kisoihin ja voitti Formula Drift Japanin osakilpailun.
Sitten tuli iso uutinen. Lokakuussa 2025 Rovanperä ilmoitti jättävänsä WRC kauden 2025 päätteeksi ja siirtyvänsä Japan Super Formula -sarjaan vuonna 2026.
Tavoite on selkeä. Hän haluaa päästä Formula 2:een vuoteen 2027 mennessä ja ehkä jonain päivänä Formula 1.
Nuori suomalainen F3-tähti Tuukka Taponen kommentoi siirtoa Ylen haastattelussa 13. lokakuuta:
Aika siistiä. Kalle on jo saavuttanut hyviä tuloksia rallissa mutta formula on eri asia. Hän voi olla todella hyvä tai sitten todella huono
hän sanoi rehellisesti.
Taistellen viimeiseen ralliin asti
Vaikka hän on jo ilmoittanut siirtyvänsä rata-autoiluun, Kalle ei ota rennosti viimeisellä WRC-kaudellaan. Kolme rallia on jäljellä ja hän on yhä mestaruustaistelussa. Hän on 21 pisteen päässä tallikaveristaan Sebastien Ogierista.
Red Bull Content Poolin kautta jaetussa lainauksessa 15. lokakuuta 2025 Kalle sanoi:
Etelä-Amerikan rallimme eivät sujuneet toivotulla tavalla, mutta kolme rallia on jäljellä ja emme aio luovuttaa.
Seuraavaksi hän suuntaa Keski-Euroopan ralliin, vaikeaan asfalttikilpailuun hankalissa olosuhteissa. Rovanperä sanoi:
On mielenkiintoista palata nyt asfaltille. Keski-Euroopan tiet eivät kuitenkaan ole niin puhtaita kuin Kanariansaarilla. Teillä on paljon mutaa.
Hänellä on hyviä muistoja siellä. Vuonna 2023 hän varmisti toisen maailmanmestaruutensa sijoittumalla toiseksi samassa rallissa.
Nettovarallisuus ja tulot
Yhtenä moottoriurheilun nousevista tähdistä Kalle Rovanperä on ansainnut hyvin WRC-palkkioiden, sponsorointien ja palkintorahojen kautta.
Useiden lähteiden, kuten SportySalaries ja NetWorths mukaan, hänen vuositulonsa ovat viime vuosina olleet noin 1,5 miljoonaa USD.
Hänellä on sponsorisopimuksia Red Bullin, Toyotan ja ylellisyysmerkkien kuten Anonimo Watchesin kanssa.Siirtyminen rata-autoiluun, erityisesti mahdollinen nousu Formula 1, voi kasvattaa hänen tulojaan merkittävästi tulevina vuosina.