Voiko vedonlyönnistä puhua rikkomatta lakia? Urheilucastin tapaus opettaa paljon

Milloin rahapelaamisesta puhumisesta tulee markkinointia? Tämä kysymys nousi pinnalle, kun suomalaisviranomaiset tutkivat rahapeliaiheista sisältöä maan suosituimmassa urheilupodcastissa, eli Esko Seppäsen Urheilucastissa.

Podcastin juontaja joutui Poliisihallituksen silmätikuksi: puhuiko hän urheilusta ja kertoimista vai mainostiko hän laittomasti ulkomaista rahapeliyhtiötä?

Tapauksen ympärille rakentunut keskustelu paljastaa, kuinka vaikeaa rajanveto on avoimen puheen ja lainvastaisen mainonnan välillä rahapelisisältojen kohdalla.

Mistä Urheilucastin tapauksessa oli kyse

Poliisihallitus otti yhteyttä Seppäseen vuonna 2023 toistuvien Coolbet-mainintojen vuoksi. Viranomaiset kiinnittivät huomiota rahapeliyhtiön logoihin podcast-sisällöissä sekä lausahduksiin, kuten:

”Muistakaa, Coolbet tarjoaa jokaiseen NFL-viikonloppuun kymmenen euron ilmaisvedon. Kaikki kohteet Coolbetilta, kaikki pelaaminen maltilla, älykkäästi ja totta kai K18.”

Suomen lain mukaan vain Veikkaus saa mainostaa rahapelejä manner-Suomessa. Ulkomaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on kielletty – myös epäsuorasti.

Seppänen kiisti syytökset ja kertoi tavoitteensa olleen päinvastainen: edistää vastuullista keskustelua.

”En ole pyrkinyt vaikuttamaan kehenkään pelaamisen edistämiseksi – päinvastoin olen selittänyt, miksi talo voittaa aina,” hän kirjoitti poliisille.

Lopulta Seppänen poisti ja muokkasi vanhoja sisältöjä, joissa Coolbet näkyi. Tutkinta päättyi ilman sanktioita, mutta jäljelle jäi iso kysymys:

Voiko vedonlyönnistä keskustella Suomessa rikkomatta lakia?

Tiedottamista vai markkinointia? Ero on tarkoituksessa

Tiedottamisen ja markkinoinnin ero on tarkoituksessa ja sävyssä.

  • Tiedottava sisältö käsittelee rahapelaamista neutraalisti: se voi selittää kertoimia, arvioida pelialaa tai pohtia pelaamisen riskejä ilman kehotusta pelata.
  • Markkinoiva sisältö taas houkuttelee toimintaan: siinä mainitaan brändejä ja bonuksia tai jaetaan linkkejä, jotka ohjaavat pelaamaan.

Esimerkiksi:

  • ”Coolbet tarjoaa kympin ilmaisvedon viikonloppuna” – markkinointia.
  •  ”Monet vedonlyöntisivustot houkuttelevat pelaajia ilmaisvedoilla”– tiedottamista.

Vaikka ero kuulostaa pieneltä, lain silmissä se on ratkaiseva. Jo pelkkä rahapeliyhtiön logo podcastin kuvassa voidaan tulkita mainonnaksi.

Suomen tiukka mutta muuttuva rahapelilainsäädäntö

Tällä hetkellä Suomessa on käytössä monopolijärjestelmä, jonka puitteissa vain Veikkaus saa mainostaa rahapelejä. Ulkomaisia toimijoita saa käsitellä, mutta niitä ei saa mainostaa.

Tilanne kuitenkin muuttuu, kun uusi lisenssijärjestelmä otetaan käyttöön vuonna 2027. Lisenssijärjestelmän myötä myös ulkomaiset yhtiöt voivat hakea Suomen lisenssiä, ja mainonnan säännöt tarkentuvat.

Siihen asti, kun Suomi todella siirtyy lisenssimarkkinamalliin ja vielä senkin jälkeen, sisällöntuottajien on oltava tarkkoina. Epäsuoratkin viittaukset ulkomaisiin rahapeliyhtiöihin voivat rikkoa lakia.

Podcasteille, vaikuttajille ja kasinovertailusivustoille tämä tarkoittaa yhtä asiaa: läpinäkyvyys ja varovaisuus on välttämätöntä.

Asiantuntijan näkemys: “Kyse on sävystä ja aikomuksesta”

Kasinovertailusivusto Kasinohai.comin asiantuntija muistuttaa, että vastuullinen rahapeliviestintä alkaa yksinkertaisesta periaatteesta:

”Vedonlyönnistä ja alan uutisista saa puhua, mutta ratkaisevaa on sävy ja tarkoitus. Heti kun sisältö muuttuu houkutteluksi, se on markkinointia.”

Asiantuntijan mukaan vastuullinen viestintä perustuu kolmeen sääntöön:

  1. Ole läpinäkyvä. Kerro selvästi, jos sisältö on kaupallista tai sponsoroitua.
  2. Vältä houkuttelua. Älä käytä kieltä, joka romantisoi tai painostaa pelaamiseen.
  3. Opeta, älä myy. Jaa faktoja, riskejä ja vastuullisen pelaamisen ohjeita.

Jos sisältö auttaa pelaajaa tekemään tietoon perustuvia päätöksiä impulsiivisten päätösten sijaan, se on vastuullista. Vastuullisuus ei rajoita luovuutta – se lisää luottamusta.

Vastuullisuus on uskottavuuden perusta

Urheilucastin tapaus osoittaa, että kokeneetkin sisällöntuottajat voivat kompuroida, kun viihde ja mainonta sekoittuvat sisällöissä. Toimittajille, vaikuttajille ja kasinoalan toimijoille tavoite on selvä: tiedottaa, ei vaikuttaa.

Merkintä ”K18 – pelaa maltilla” on hyvä alku, mutta se ei riitä yksinään. Sisällön täytyy olla tasapainoista, opettavaa ja rehellistä.

Parhaat rahapelisivustot ja podcastit tunnustavat pelaamisen riskit, kannustavat kohtuuteen ja kertovat avoimesti, jos sisältö on kaupallista.

Läpinäkyvyys rakentaa luottamusta

Kun yleisö tietää, että sitä kohdellaan rehellisesti, luottamuskin kasvaa.

Siksi vastuulliset kasinovertailusivustot julkaisevat aina lisenssitiedot, bonusvaatimukset ja riskit näkyvästi. Ne eivät lupaa helppoja voittoja, vaan selittävät läpinäkyvästi, miten pelaaminen oikeasti toimii.

Sisällöntuottajille läpinäkyvyys ei ole vain lakivelvoite – se on myös kilpailuetu. Se lisää uskottavuutta sekä seuraajien että viranomaisten silmissä, mikä on entistä tärkeämpää Suomen uudistuvan lisenssijärjestelmän myötä.

Mitä Urheilucastin tapauksesta voi oppia

Vaikka Esko Seppänen vältti seuraamukset, hänen tapauksensa toimii varoituksena kaikille, jotka toimivat urheilun tai rahapelaamisen parissa. Aikomus, sävy ja avoimuus ratkaisevat, pysyykö sisältö lain oikealla puolella.

Vedonlyönnistä puhuminen ei ole laitonta – mutta sen mainostaminen ilman lisenssiä on.

Yksi oppi jää selväksi:

Rahapelaamisesta saa puhua, kunhan tekee sen vastuullisesti. Silloin ei tarvitse koskaan pelätä, että ylittää rajan.

Toivo Kuusela
Toivo Kuusela

Moi, olen Toivo Kuusela ja asun Helsingissä. Olen opiskellut journalismia yhteensä noin 18 vuotta, ja kirjoittaminen on ollut ammattini viimeiset kahdeksan vuotta. Kirjoitan mielelläni ajankohtaisista aiheista, jotka puhuttavat juuri nyt. Tykkään erityisesti pohtia sitä, miten uutisista ja monimutkaisista aiheista saadaan helposti ymmärrettäviä ja kiinnostavia ihan tavalliselle lukijalle. Olen myös tehnyt muutaman podcastin, ja siinä olen huomannut tykkääväni siitä, kun pääsee juttelemaan rennosti ihmisten kanssa. Tulevaisuudessa olisi hienoa päästä kokeilemaan uutisankkurin työtä, mutta tällä hetkellä keskityn vielä enemmän kirjoittamiseen.